اسداله عسگر اولادی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز بر این مهم که بازار عراق باید بعنوان یک بازار ثابت سالیانه برای ایران تعریف شود، تاکید کرد و گفت: تشکیل فروشگاههای زنجیره ای و بازارچه های ثابت فروش کالای ایرانی در عراق می تواند سهم ایران را در بازار این کشورتثبیت کرده و با تداوم این راهکار موجبات رشد مبادلات تجاری فی مابین را فراهم سازد.
وی با اشاره به اینکه باید دید ما با 7 میلیارد صادرات به عراق، چه سهمی از این بازار را در اختیار داریم، گفت: با توجه به خطر پیش روی اقتصاد ایران با تهدیدهای آمریکا، تشکیل فروشگاههای بزرگ ایرانی در بغداد، نجف، کربلا و بصره می تواند به حفظ بازار عراق به ما کمک کند.
این صادرکننده با سابقه اذعان داشت: بازار عراق با وجود ظرفیت های فراوانی که برای توسعه و رشد دارد در خطر قرار دارد چرا که عربستان و ترکیه با جدیت به دنبال کسب سهم بیشتر از این بازار هستند و تنها نمی توانیم به ظرفیت های جغرافیایی و تجربیات سنتی حضور در عراق تکیه کنیم.
عسگر اولادی اتاق بازرگانی مشترک را اهرمی مناسب برای اجرای سیاست های مناسب برای حفظ بازار عراق توصیف کرد و گفت: اتاق عراق این توان را دارد که بخش دولتی را نیز در اجرایی کردن راهکارهای طراحی شده و پیشگیری از خطرات احتمالی که بر این بازار سایه انداخته است و تسهیل مبادلات دو کشور وادار به همکاری کند.
وی با اذعان به اینکه مرکز توسعه صادرات عراق تا امروز نقشی در توسعه این بازار نداشته گفت: اتاق بازرگانی عراق می تواند با همکاری با این مرکز، توان اجرایی بیشتری به آن ببخشد.
عسگر اولادی بیان داشت: نباید مشکلات خود را در حوزه های تجاری مختلف تکرار کنیم،بخش دولتی با عدم استفاده از تجربیات بخش خصوصی در مباحت تجاری در تشدید مشکلات نقش دارد و بخش خصوصی نیز باید تلاش بیشتری برای نوآوری و خلاقیت در بازار های تجاری به کار ببندد و از فضاهای موجود استفاده کند؛ آینده نگری، بهره گیری از علم اقتصاد و عدم تصمییم گیری شتابزده باید در راس سیاست های تجارت خارجی در هر دو بخش خصوصی و دولتی باشد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: می توان با تجمیع آرا و نظرات شرایط پیش روی اقتصاد را ارزیابی کرد و با درایت برای مشکلات پیش رو راهکار مناسب اندیشید.
نظر شما